Dzięki temu, iż łatwo możemy zamontować różne rodzaje oświetlenia do naszego roweru, jesteśmy w stanie niezwykle szybko zwiększyć nasze bezpieczeństwo na drodze po zmroku. Oprócz kluczowej w tym aspekcie lampy tylnej, ważną rolę odgrywa lampa montowana z tyłu. Może być ona przymocowana do siodła, sztycy czy bagażnika. Istnieją także lampy, które umożliwiają montaż na widełkach tylnego trójkąta ramy.
Lampa tylna montowana na sztycy lub bagażniku
Dzięki lampom, mogącym być zasilanymi za pomocą baterii, możemy liczyć na emitowanie światła czerwonego nawet w przypadku jazdy na terenach niezabudowanych. Popularność zdobywa także lampa rowerowa tylna, mogąca być zasilana za pomocą powerbanków lub innych źródeł energii. Dzięki możliwość podładowania na przykład w pociągu, lampka tylna z akumulatorem litowo-jonowym może stać się nieodłącznym elementem wypadów rowerowych. Bardzo ważny jest fakt, iż lampy tego typu mogą oferować nie tylko dużą liczbę lumenów, ale także być zaprojektowanymi tak, aby nie oślepiać kierowców jadących z przodu lub z tyłu. Nowoczesne lampki rowerowe mogą być tak skuteczne, gdyż są zaprojektowane aby rozpraszać światło, i nie narażać innych członków ruchu drogowego na oślepienie. W wielu wypadkach lampy rowerowe mogą zwiększać widoczność roweru po zmroku o kilkaset metrów. Dzięki temu rowerzyści mogą unikać niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Lampki rowerowe mogą mieć różne systemy mocowania. Spotkamy modele wyposażone w gumowe obejmy, pozwalające na wygodne przymocowanie do wielu elementów w rowerze. Istnieją także typy oświetleń, które posiadają własne systemy wpinania, często zintegrowane razem ze siodłem, Pozwala to na umieszczenie lampki w zatrzasku pod siodłem, bez obaw o to, iż możemy ona odpaść podczas jazdy.